Saturday, July 19, 2008

"Kahwin sekali! First time buat kad kahwin ni...."



'BISIK-BISIK' ...Mussharaf di hadapan wakaf yang dihias istimewa bernama 'bisik 4'..(cakap kena berbisik...pssstt..)

Bora Ombak, Ampang - Emmm...nice place & warm welcome by "Mussharaf"
and surprisingly food was served within a minute, wow!...feeling like 'berbaloi' dine at Bora Ombak...

Menitipkan new post pada waktu ini, di tempat seindah ini selepas menikmati 'heavy supper' yang cepat sangat dihidangkan itu memberi ilham baru untuk dikongsikan.

Topiknya ialah - seindah manapun restoran itu, sebaik manapun layanan "Mussharaf" dan seenak manapun makanannya jika lambat dihidangkan - ia adalah kegagalan mutlak kerana orang datang ke restoran untuk makan....apatah lagi yang memang lapar...emm, cuba bayangkan...!

Begitulah juga apabila menempah kad undangan perkahwinan - semua faktor perlu diambil kira...kad kahwin yang cantik, praktikal, bersesuaian dengan tema, harga berpatutan dan paling penting kad kahwin siap awal dan mula diedarkan pada masa yang tepat.

Jika kad kahwin saja cantik...tetapi lambat siap, ia kurang bermakna kerana tempoh mengedarkannya terhad...mulalah ' ibu bapa ' naik angin kerana ramai sanak saudara dan sahabat handai yang belum dijemput.....semua jadi kelam kabut kerana persiapan terpaksa diselesaikan serentak.

Inilah yang kerap berlaku terutamanya pasangan muda yang 'tiada pengalaman' apatah lagi dalam soal jemput menjemput ini.

Teringat seorang bakal pengantin muda pernah cakap begini..."Maaflah kak, memang kami tahu kami lambat, kenduri tiga minggu je lagi tapi, kahwinkan sekali...ni first time buat kad kahwin, maklumlah tak de pengalaman...ingatkan kad kahwin boleh siap seminggu...

"Kami mohon pertimbangan, mak & abah dah naik angin ni, tolonglah kak...kami janji tak cerewet pasal kad kahwin ni, asalkan siap seminggu....." rayu bakal pengantin itu dalam nada sayu sambil tunangnya mengangguk-angguk laju tanda mengiakan.

"Tapi, kami pun bukan ada bajet sangat, kalau bayar extra RM50 tu bolehkan?...Bolehlah...nanti kami akan promote kad kahwin ni kat kawan-kawan," katanya berjanji lagi apabila diberitahu ada caj tambahan.

Kasihan pula melihat wajah pasangan muda ini apatah lagi tutur katanya begitu merayu-rayu, membuat perasaan tertekan....

"Oklah, ambil borang ni...atas sekali isi nama ayah dan ibu, lepas tu nama pengantin perempuan dan lelaki dan butiran lain, peta dah adakan? Esok petang datang sini semak artwork kad kahwin ya, jangan tak datang..." kata team www.kadkahwinku.com

Selang esok, apabila diminta datang mengesahkan artwork, tak datang....bila call tak jawab, SMS pun tak reply...macam mana ni, kad kahwin nak cepat tapi tak beri kerjasama!

Genap seminggu tiba-tiba dia datang ...

"Kami datang nak ambil kad kahwin, bukan dah siap ke? Kami bayar extra tau! Janji seminggu. Apa susah sangat ke nak call...mahal ke cajnya? Kalau ada, mesti ada miss call kat handphone saya ni!" katanya berkasar apabila diberitahu dia cuba dihubungi dan diSMS, tetapi tiada jawapan.

Akhirnya?... ya ending yang tidak menggembirakan kerana niat asal mahu menolong akhirnya menyebabkan pertelingkahan tidak berkesudahan. Dia menegakkan benang yang basah dan kami tak berdaya nak menyiapkan kad kahwin itu pada esok hari, seperti yang dia mahu...nak bawa balik kampung katanya.

Jadi, mesejnya ialah jangan sesekali menempah kad kahwin pada saat akhir. Semua pesanan 'last minute' , 'urgent'...'super urgent' atau apapun istilahnya adalah tekanan buat semua.

Walaupun banyak pesanan 'super urgent' setakat ini berjaya disiapkan (belum pernah gagal! InsyaAllah...) tetapi kini jika tempoh seminggu, kami akan menolak....bukan sombong, tak mahu tolong atau menolak rezeki tetapi kami tak mahu bekerja dalam tekanan lagi.

Justeru, berbalik kepada masa yang tepat - begitulah moralnya apabila kad kahwin lambat siap. Semua perkara jadi tak kena kerana kesuntukan masa...desakan datang bertubi-tubi dan akhirnya memberi tekanan kepada orang lain.

Semua yang cantik pada mulanya akan menjadi buruk...apatah lagi soal kad undangan perkahwinan membabitkan ibu bapa dan ahli keluarga...semua bertanyakan kad kahwin kerana ia perkara pertama yang perlu 'diadakan' berbanding persiapan lain...

Tempoh empat minggu adalah masa paling selesa kad perlu berada di tangan. Maknanya, kad kahwin wajib ditempah lapan atau enam belas minggu sebelum majlis...jika selesa, semua gembira!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOTA :
Kepada pasangan muda....tempah kad kahwin sekarang terutamanya majlis pada Syawal ini dan akhir tahun....sebab kahwinkan sekali, mahunya biarlah 'manis di bibir' .... 'cantik juga di hati', ok bro! *Wed on Oct, Nov & Dec - Please order now! Log on to www.kadkahwinku.com

2 comments:

Unknown said...

Thanks for the lovely treat...

ahaks said...

Kes yg Super Duper Urgent pun ade gak...Tapi boleh siap jugak..
Caya lah kadkahwinku.com..